|
|
I aftes havde Ivar Gjørup, der tegner 'Egoland' til Politiken,
premiere på et teaterstykke for børn og voksne. Det
er det århusianske børneteater Filuren, som opfører
komedien 'Forældre er ikke hvad de har været', med opdragelsen
som tema. Ivar Gjørup skriver her om sine erfaringer med
at vokse op som 'bicerebralt barn'
|
Jeg blev født i Randers, det var kræmmernes by. Tretten landeveje
førte bønderne fra det fede opland ind til de handlende i
byen, men ad søvejen, Randers Fjord, stod vi i forbindelse med de
syv verdenshave.
Min medfødte omgængelighed skyldes, at jeg allerede i moders
liv måtte dele plads med min tvillingsøster. Vi blev grundlagt
i mørklægningens tid, og født i befrielsesåret.
Få år senere sad min mor som enke med fem børn. Derfra
begynder min erindring. Man har fortalt mig, at min mor i virkeligheden
nedkom med os i Nordsjælland. Det er en virkelighed,jeg ikke kender
noget til. Jeg holder mig i det følgende til førstehåndsindtrykkene.
To tider
Jeg er født med to hjernehalvdele. Denne lidelse, som først
er blevet nøjere beskrevet i de senere år, blev dengang anset
for uhelbredelig. Hvad den for resten også er. Ingen har endnu overlevet
den.
Et barn med to hjernehalvdele (et bicerebralt barn) må dele sin
tid mellem at være logisk, rumlig, disciplineret, det foregår
i venstre side af hovedet henne i skolen, og at være følsom,
billeddannende og uartig, det har man fritiden til, og højre hjernehalvdel.
Vi ved i dag om denne type barn, at det er grundlæggende godt, men
at opdragelse kan have en ødelæggende virkning på det.
I halvtredserne vidste man så godt som intet.
Jeg var barn i halvtredserne. Jeg blev opdraget. Jeg gik i skole. Jeg
lærte, at jeg ikke måtte begynde med 'jeg' efter punktum.
Man har aldrig siden forvundet det.
Tre faser
Opdragelse er en stærkt overvurderet størrelse. Den almindelige
opfattelse er, at det er noget, vi må have. Hvis folk skal blive
ordentlige mennesker, må der opdrages på dem, mens tid er.
Et velopdragent århundrede med ualbrudt krig, skiftevis kold og
varm, har ikke kunnet rokke ved denne forestilling.
Min gode opdragelse ødelagde mig. Søren Kierkegaard opstillede
sine velkendte tre faser, den æstetiske, den etiske og den religiøse,
og den sidste er den fornemste. For mig har livet været en nedtur:
Jeg gennemløb de kierkegaard'ske faser baglæns.
Som lille barn var jeg inderligt gudfrygtig, himlen hvælvede sig
over mit lyse hoved, og jeg gennemstrømmedes af stærke følelser
over altings vellykkethed. Dagligt komplimenterede min lille sjæl
Gud for Skaberværket, og salmelinjen med det Barn, som sig glæder
fromt og kønt, rørte vældigt ved mig.
Behøver jeg minde min ugudelige læser om, at linjen fortsætter:
Skal aldrig den Glæde miste? Jeg mistede den glæde. Gud døde,
mens jeg gik i Mellemskolen.
Man kan begribe, at dette var et personligt tab. Og det var mere end det:
Jeg havde som lille erklæret, at jeg ville være præst,
og det var blevet ubrydelig vane i familien at spørge mig om dette
ene: Hvad skal du være, når du bliver stor? Og purken svarede
gravalvorligt, at han skulle altså være præst.
Min fars familie var bønder, og de skogrede af fryd ved denne storagtige
pusling. Hvergang. Min mor sagde med den kyndighed, som hendes køn
er forbandet med, at jeg havde lagt mærke til, at vor præst
kunne tale en time i kirken, mens alle måtte tie stille og høre
efter. Det ville jeg også gerne kunne.
Men det gik altså anderledes. I Mellemskolen blev jeg strukturarbejdsløs,
som det nu hedder.
Kvinderne
Min etiske fase udviklede sig i politiske diskussioner med mine kammerater,
og ved iagttagelse af kvindekønnet, som var begyndt at interessere
mig, uden at jeg vidste hvorfor. Nogen hjælp i det spørgsmål
kunne jeg hente fra digterne og Familie-Journalens romaner, og de resterende
indsigter supplerede jeg ind fra de fedtede skrivelser - åbenhjertige
breve hjem til mine kammerater fra deres storesøstre på bryllupsrejse
i Paris - som blev læst op nede ved skraldespandene i det store
frikvarter.
Kvinder var dengang kendelige fra piger derved, at de havde opsat hår,
og en forstyrrende vane med at smile til en fra et sted meget højt
oppe. De var yppige og løfterige.
Det var tidligt en udtalt hensigt hos mig at blive gift med en af dem.
Men jeg kunne ikke lide, at de klappede mig på håret. Måske
havde det med min størrelse at gøre. Tøvende førte
jeg mine følelser for det evigt kvindelige nedefter mod min egen
alderskiasse.
Snehvide
Min første elskede var, til ubodelig skade for mit forhold til
kønnet, en kokotte.
Hun var syv år gammel, og lignede Snehvide i Disney-filmen. Og min
mor var i den anledning ikke så lidt frivol.
Jeg havde fortalt min mor, at jeg ville giftes med Snehvide, som hed Bente.
Når der kom tid, og råd. Det var en mandig og rimelig beslutning
for en dreng, der allerede gik i første klasse.
Stor var min rædsel, da det gik op for mig, at nyheden fra min mor
var gået videre til den halve by. Der blev en smilen og en smisken.
Og jeg fik snart grund til at tro, at efterretningen også havde
nået Snehvide.
Vi var fulgtes ad hjem en dag, hun boede ganske vist andetsteds, men det
gjorde Peter også. Peter var rødhåret og legede med
tøser, to gode grunde til at holde sig fra ham. Men jeg foregav
venskab og slog følge, indtil jeg kunne sige farvel ved Peters
gadedør til Peter. Og så fortsætte midt i Guds solskin
til Bentes med Bente.
Ak, så skete det! Pigen smilede skælmsk, som piger kan, men
dét vidste jeg jo ikke noget om. Og spurgte, om ikke jeg ville
med op. Vi var syv år, og ovre fra anlægget hørtes
lyden af legende børn. Dét havde jeg ikke ventet.
Og jeg kom med op, og hendes mor var der, og spurgte, hvad jeg hed, og
smilede, og jeg sagde det, og hun smilede, og jeg sagde farvel, for jeg
skulle hjem nu, og jeg skulle hilse hjemme, og det skulle jeg nok.
Derefter dyrkede jeg piger på respektfuld afstand.
Fædre
Mine kammerater havde fædre, et overflødigt og ofte plagsomt
vedhæng til en normal familie. Min fars blomster vandede vi af og
til på en kirkegård ude på landet.
Under besøg hos kammerater forsøgte jeg at finde ud af,
hvad fædre brugtes til. Det var vanskeligt at få øje
på andet, end at de dukkede op sidst på eftermiddagen, påtog
sig at hyggebuldre lidt med gæsten og sige en vittighed, så
blev de igen borte, i en lænestol med Amtsavisen. En af fædrene
var ingeniør, den familie havde bil, det var en usædvanlig
ting i halvtredserne, og den vaskede han hver lørdag eftermiddag.
Det er stadig ikke gået op for mig, hvad fædre bruges til.
Men måske får vi råd til en bil en dag.
Erkendelsen
Verdens frelse lå mig på sinde endnu i gymnasiet. Det er
frygtelig flovt at skulle indrømme det: Alle andre kan skrive erindringer
om, hvor uvorne de var og håbløse i skolen, jég var
lærenem, en duksedreng, topkarakterer. Vil nogen høre om,
hvor håbløs jeg var i sløjd? Næppe.
Men med højre hjernehalvdel leverede jeg frække tegninger
til skolebladet. Det skaffede mig større sympati end dukseriet,
kunne jeg godt se. Min venstre hjernehalvdel begyndte at regne på
tingene. Lægge to og to sammen: Kunne man få plads til begge
dele?
Jeg droppede den etiske fase og indledte den æstetiske: Nu ville
jeg være tegner, når jeg blev stor. Det brød min mor
sig ikke om.
Barnealderens første fromhed lå langt bagude, det var, hvad
det var. Men nu truede sorgløsheden. Min mor mente ikke, dét
gik an. Opdragelsens koder igen: Jeg skulle vælge noget, jeg kunne
leve af.
Så blev jeg lærer i græsk og latin. Det kan man stadigvæk
leve både af og på og for. To tredjedele af min arbejdstid
går med dette.
De andre to tredjedele går med at tegne frække tegninger.
TEKST OG ILLUSTRATION : IVAR GJØRUP
Bragt i Politiken lørdag 8. februar 1992 |
|
|