|
Forside > Artikler > Et Øje På Hver Finger | ||||||||||||
|
|
De hemmelige agenter fra en verden, vi ikke troede fandtes, har fået
det hele med. vi ser en blåklædt bodybuilder med flagrende
rød kappe, han er ved at bore sig tværs gennem jordkloden.
En mand i Tarzan-badebukser, han knækker ryggen på en løve.
Adskillige mænd og kvinder med halvmasker, nogen af dem med bredskyggede
hatte. En ung mand med pigehår og middelaldersværd ved siden,
og et rødt hestehoved på brystet. Folk i mærkelige
dykkerdragter mellem stjernerne. Kvinder, som har bragt sig i en uheldig
situation, og som reddes af stærke mænd fra den visse død
(eller det, som er en hel del værre!). Altid i allersidste øjeblik.
Skaberværket lækker. Hemmelighederne slipper ud. De heltemodige
tegnere arbejder under yderst vanskelige vilkår. Alligevel] er de
billeder, de sender os, af forbavsende høj kvalitet. Detaljerede,
skarpe, indholdsrige!
Der er oplysninger i dette materiale, som ingen ville tro på, hvis
ikke det forelå her, sort på hvidt. En mus kaster en mursten
efter en kat. En lille franskmand med vinger på hjelmen banker en
romersk legion. I en stor lagerbygning ligger der penge fra gulv til loft,
en usandsynlig rigdom af mønter og sedler; mangemillionæren,
iført briller og gamacher, tager bad i dem. Kan det være
en and?
Den slags hemmeligheder afslører tegnerne for os. De går
rundt i verden, bærende på deres indre spionkamera. Selv den
trænede iagttager forbløffes over, hvad tegnerne kan vise
os. Gud græmmes. Der er ting, Han trods alt helst vil holde for
Sig Selv.
Spionhåndværket nyder ikke nogen stor anseelse. De mænd
og kvinder, som i tusindtal arbejder med blyant, tusch og filtpen, farver
og pensler, er stort set ukendte.
Enkelte er trådt frem og blevet bemærket af en større
offentlighed; andre har foretrukket at optræde under et dæknavn.
Tegnere er ofte solister, spioner opererer gerne inkognito.
Faget vrimler med dobbelte identiteter.
Uden serietegnerne ville vi ikke vide besked med, at visse revolverskytter
altid rammer, hvad de sigter på. Vi ville være sparsomt underrettet
om, at kvinder har både fordele og bagdele. At der findes mænd
så gode, at de hejser sig ned fra høje bygninger i snore
for at uddele kæberaslere til ubarberede banditter.
Eller at vore husdyr tænker. Og hvad de tænker!
da jeg var 11 år gammel (udsnit) |
Der er mennesker, der vil benægte alt dette. De lever i en anden
verden, den rigtige verden.
I den rigtige verden, siger de, går der ingen unge drenge rundt
i plusfours og pandelok med herter af guld. Ingen bamse sejler sit træskib
over de blå, blå bølger og får våde bukser.
Ingen rumrejsende i skaftestøvler løser de snærende
bånd i sidste øjeblik, mens hans hårfagre kvinde ligger
svinebundet i næsten ingenting på altret og skal ofres til
den skævøjede enehersker på en fjern planet.
Den slags forekommer ikke, siger de. Ingen ånd går igen. Ingen
piloter fra Første verdenskrig fik deres hundehus skudt ned. Sådan
er verden slet ikke.
To uartige drenge kan ikke lægge dynamitstænger ned i hængekøjen
til deres koleriske far med forhøjet blodtryk. Det slipper de ikke
godt fra. Det gør han for resten heller ikke.
Dynamit dræber, og børn går i skole. Sådan er
verden. Verden er virkeligheden. I skolen lærer vi om virkeligheden.
Vi lærer at læse, regne og skrive. Vi lærer, at vi ikke
må begynde med 'og' efter punktum. Og vi lærer, at den der
staver 'd' i 'gjort', han skal ha' sin ende smurt.
Virkeligheden sætter sig igennem. Virkeligheden har sine virkemidler.
Vi lærer at skrive pænt og stave til 'Vorherre', som er et
af Guds vigtigste dæknavne. Vi lærer sproget at kende, sproget
er bogstaver på et stykke papir. Man må tage sig selv i nakken,
ellers gør læreren det.
Vi gik i skole, og tog os selv i nakken. Vi kunne efterhånden verden
udenad. Skolelæreren kom ind i klassen, han havde verdensordenen
i sin mappe, ved siden af madpakken.
Da vi blev gamle nok, lærte vi også at tale i bisætninger,
og vi vidste, at Fornuften herskede i verden. Fornuften var endnu en kodebetegnelse
for 'Ham-der-I-ved-nok'.
Fornuften havde et sprog. Det var et skriftsprog fyldt med fornuftige
sætninger som 'Christian d. IV byggede Rundetårn' og 'hans
far var streng, men retfærdig; moderen havde en kunstnerisk åre'.
Vi lærte 'overordnede betragtninger', det er noget, som Fornuften
sætter stor pris på.
I tegnetimerne skulle vi ikke tegne Chr. Firtal i færd med at bygge
Rundetårn.
Vi tegnede heller ikke overordnede betragtninger, eller bisætninger.
Tegnelæreren hentede en udstoppet and inde fra Naturhistorie. Så
tegnede vi en udstoppet and.
Jeg var barn i 50'eme. Jeg gik i skole i Randers. Jeg lærte, at
man ikke måtte indlede med 'jeg', når man skrev.
Jeg tegnede altid. De voksne så det og slog hænderne sammen
og sagde, at jeg var "en hel Storm P". Lidet anede jeg dengang,
at 'Storm P.' var dæknavn for en af de største og dristigste
agenter inden for tegnernes verdensomspændende spionagenet!
|
Selv blev jeg rekrutteret til faget af et andet af de helt store navne,
Bo Bojesen. Karakteristisk for vor metier mødtes vi aldrig, det
ville have været for risikabelt. Desuden boede han i København
og var voksen, jeg boede i Jylland og var dreng.
Men hans vidunderligt præcise meldinger nåede mig på
min udpost, med ujævne mellemrum. Og verden gik op for mig.
Jeg så og så. Jeg så Christian bygge Rundetårn,
jeg så mødre med kunstneriske årer. Nidkære embedsmænd
oplyst indefra af reglementets stille galskab. Kødfulde husmødre,
durkdrevne bønder, svenske svenskere, snothvalpe, mopper~ duller,
prædikanter, folkevalgte, digterspirer, sengeforliggere, gesimser,
damehatte, kæmpehøje. Verden.
Fornuften ville gerne have et ord at skulle have sagt. Men det gad jeg
ikke høre på. Jeg var solgt.
Alle tegnere ved, at vi ikke lærer at tegne ved at se på verden.
Verden er en udstoppet and. Vi lærer at tegne ved at se på
andre tegneres tegninger.
Vi drømmer ikke om at tegne en tommeltot, så den ligner en
tommeltot. Hvis vi gjorde det, ville den jo ikke ligne en tommeltot!
Det, vi drømmer om, er at tegne en tommeltot, så den ligner
vore forbilleders tommeltotter. Og så kan alle pludseligt se, hvad
det forestiller !
Den, der ikke forstår dette, kan kaste et blik på sin egen
tommelfinger (lige meget hvilken): Sig mig, løber der en sort streg
rundt langs kanten af den? Nej, vel? Se så på Bo Bojesens
tommelfingre: Hvad består de al? En venlig, veltalende streg, som
begiver sig af sted i en retning, slår et sving, og kommer hjem
den modsatte vej.
Keine hexeiet, nur en smule behændighed.
Det kaldes en konturstreg. Den såkaldte konturstreg er vores helt
centrale kode.
I konturstregen kan alle væsentlige oplysninger indeholdes. Verdensordenen
vogter forgæves på sine hemmeligheder, et blik fra tegneren
er nok: Så har han, hvad han behøver.
Tegneren går hjem til sit tegnebord. Med Øvet hånd
nedfælder hun eller han sin viden på papiret. Koden rundsendes
til de indforståede. Modtagerne opfatter ubesværet meddelelsen,
konturstregen slår til igen.
Konturstregen er oprindeligt udviklet af den engelske kunstner Aubrey
Beardsley. Han var tuberkuløs og bøsse i 1880'erne, så
verdensordenen kunne ikke lokke ham med ret meget.
Han lærte sig at bruge en tynd og afsporet streg, hvormed han forrådte
det britiske Empire. Han døde ung, uden at være blevet afsløret.
1893 (udsnit) |
Toulouse-Lautrec var så kortbenet, at han så damerne lige
ind i skridtet. Denne begunstigede synsvinkel ønskede han at dele
med ligesindede. Det førte ham ud i drabelige eksperimenter med
konturstreger, som skulle slynge sig og skifte tykkelse undervejs, så
hele verden kunne få at vide, hvor sanseligt hovedet på en
kontrabas er, og benene på en cancan-danserinde.
Han var adelig, og måske kunne den franske gloire have brugt ham
til et eller andet. Nu kunne han ikke marchere, og så slap vi for
det. Også han døde ung, ubegrædt af fædrelandet.
Edvard Munch var nordmand og fortvivlet, en stærk kombination. Han
blev en gammel mand, og lavede rørstrømske billeder af arbejdere,
der skovler sne i Oslo. Men i sin ungdom undersøgte han stregens
og fladens og farvens udtryksmuligheder. Der er tegning efter tegning,
rækker af træsnit, sygeligt svungne linjer.
Det er besættende stof. Munch ved, hvordan menneskene fordeler sig
i et sygeværelse. Han bliver ved med at tegne, indtil han ved det.
På alle tegningerne er der et menneske i baggrunden, som har åbnet
døren ud. Som taler med nogen udenfor. Der er ingen tvivl om, at
de hvisker.
Munch vidste det, og han har fortalt os det. Så nu ved vi det også.
Det var Jugendstilens tid. Samtidig kom de store fremskridt inden for
trykketeknikken. Hvad en tegner vidste, kunne hurtigt blive alles viden.
Hvis de ønskede at modtage den. Og havde øjne i hovedet.
Tegneserien udviklede sig. Aviserne kom ud om søndagen med særlige
tillæg. Omkring århundredskiftet krævede stadig flere
læsere, at søndagsaviserne gav dem tegneserier. Folk kom
hviledagen i hu og læste YELLOW Kin. Spionringen tog form.
Skolemesteren flyttede uroligt på sig, og Gud læste i avisen,
at Han var død. Ordensmagten var bekymret.
Konturstregen fejrede triumfer. Søndag efter søndag. De
indforståede læsere gik efter stregen, fandt deres yndlingstegnere,
og dechifrerede ubesværet koderne.
Nye koder kunne vedtages uden håndsoprækning, og forstås,
uden at skolemesteren og verdensordenen fik brug for at blande sig. Der
blev indført talebobler, og tænkeditto. Tykke bogstaver,
udråbstegn, fartstreger. En hat, der hang i luften over hovedet
på sin forbløffede ejermand.
Tegneserien blev sindbillede og lydbillede.
Skolemesteren forstod ikke en lyd. Han begreb ikke den hat overhovedet.
Hatte kan ikke hænge i luften af sig selv. Ikke hvis det skal gå
rigtigt til. Som det gør i fysiklokalet.
Tyngdeloven siger: Hatte tager ikke del i deres bæreres følelsesliv!
Søndagsserierne trodsede tyngdeloven og blev en del af vor hverdag.
De gale streger bredte sig fra USA til resten af verden.
Ordensmagten tog sine forholdsregler. Regel 1 var: Børn og barnlige
sjæle tager skade af tegneserier. Regel 2 var: Det er skadeligt
at tage skade. Ingen af de to påstande kan bevises; men ordensmagten
behøver heller ikke bevise nogetsomhelst.
Den har tyngdeloven på sin side.
Jeg voksede op i den kolde krigs tid. Den kolde krig mellem sproget og
billedet. Mellem venstre og højre hjernehalvdel. Det artige sprog,
som ordner verden i begreber og bisætninger. Og billedet, der er
født uartigt, og buser ud med det hele på en gang. I ubevogtede
øjeblikke.
Men der var mange, som vogtede på billederne i min barndom. Som
på en hund, der var sluppet ind i den fine stue. Billedet skulle
ligge pænt, ikke tisse på gulvtæppet.
Billedet skulle ikke være billede, det var for uopdragent. Billedet
skulle være illustration og gå i snor.
Min barndoms gade var to rækker af små huse med stakitter
og klokkestrenge, som blev mindre og mindre ud mod det perspektiviske
nulpunkt. I det største (dvs. forreste) hus til venstre boede tanterne
Brun, Grøn og Lilla. Overfor til højre boede Hr. Blå,
som var skolemester med spids næse og hvide hårtotter.
Det var svensk lilleby-idyl med konturstreger og vandfarve.
Venstresiderne fortalte historierne om de to forældreløse
børn, der fik lov at bo hos de rare tanter. Højresiderne
bragte illustrationerne.
Idyllen bed ikke på mig. Jeg vidste ikke hvorfor, men Hr. Blå
fik det til at løbe koldt ned ad ryggen på mig.
|
Værst var den side, hvor Hr. Blå rider kæphest med
de forældreløse, de er på besøg hos ham i hans
fine stue, gulvtæppet er rullet til side.
Hr. Blå er spøgefuld, bærer trekantet avishat; havde
han ikke også et træsværd i sin løftede højre
hånd?
Pludselig blev jeg klar over, hvad der var galt. Pludselig indså
jeg alting! Hvor havde jeg haft mine øjne? Se ham, se Den Sande
Børneven på hans kæphest!
Han bar blå briller.
Hr. Blå var kontraspion. De to børn var i den yderste fare:
Lige nu slår vi gækken løs, men derfor må de
ikke tro, at alting er tilladt. Munterheden skal ikke overdrives, og tøjet
ikke grises, ting ikke væltes på gulvet.
Hold hus med glæden, for om lidt kan det være nok. Børn
skal kende deres grænser, og hvis ikke de vil høre, så
må de føle.
Hr. Blå smiler. Børnene smiler forsigtigt, og husker tanternes
formaninger. De husker at le. Andre dage må de huske at græde
og vise oprigtig anger.
Den, der hverken vil høre eller føle, må se. Jeg besluttede
mig for at tage skade, så godt jeg kunne. Vi koldkrigsbørn
ville ikke lade os narre af illustrationernes falske idyl. Vi læste
tegneserier, og fik et øje på hver finger.
Det brød ordensmagten sig ikke om. To øjne ialt måtte
være mere end rigeligt. Selv var ordensmagten enøjet. Og
Fornuften var en skævøjet enehersker på en fjern planet
ved navn Jorden.
Jeg besluttede mig for at træde i tjeneste som agent for en fremmed
magt, fantasiens magt. Lidt efter lidt udviklede jeg den fornødne
dobbelte identitet. Jeg udvidede mængden af forbilleder.
Slagtersvenden Robert Storm Petersen frembragte sære, vilde syner
under påvirkning af den norske Munch. Men siden blev han Storm P.
og gik rundt med bowlerhat og merskumspibe og var hyggelig. Folk elskede
ham, og anede intet om hans undergravende virksomhed. Særligt bowlerhatten
var genial. Den gennemskuede de aldrig. Ovre i USA arbejdede topagenten
Carl Barks, og udbredte med djævelsk dygtighed kendskabet til den
virkelige and, ikke den udstoppede inde fra Naturhistorielokalet. Barks'
cover var om muligt endnu mere genialt, det bestod i, at han simpelthen
ikke fandtes. Disney fandtes. Arne Ungermann var bare et 'u' nede i hjørnet
af en tegning. Fra det franske kom der kodenavne som Herge' og 'Morris'.
Min egen camouflage blev duksedrengens, et bedrag, jeg havde held til
at gennemføre i årevis. Studentereksamen, universitetseksamen
i latin og græsk. Man kan roligt sige, at jeg narrede fjenden.
Henri de Toulouse-Lautrec, 1890'erne
|
Nu er den kolde krig forbi. I stedet har vi fået den lunkne ufred.
Det kan måske blive en ny tidsalder, hvor der lever mennesker med
to hjernehalvdele. Stenalderen kan blive til hjernealder. En tid uden
bål og brand og magthavere, som stjæler billedet.
Glade skolemestre? Konturstreger og bisætninger? Lov og uorden?
En morgen i Hjernealderen står tegneren tidligt op, førend
han plejer.
Han vil tage verden på sengen. Han stiller sig udenfor og ser. Sproget
er endnu ikke mødt, verden har ikke fået tøj på.
Ordet har sovet over sig. Ingenting har navne.
Det er den endelige afsløring: Som at se Gud nøgen. No photographs,
please!
Pludselig indser tegneren alting, kender Guds hemmeligste navn. Tegnerens
hat hænger i luften over hans hoved, han hilser på nøgenheden:
God morgen, Hr. Blå!
IVAR GJØRUP